De aandelen van operators op de Nederlandse mobiele markt blijven verschuiven. Ook in het tweede kwartaal van 2019 zijn er weer duidelijke veranderingen. KPN lijkt zijn toppositie op de simkaarten-retailmarkt aan Vodafone te verliezen, terwijl T-Mobile bezig is met een inhaalslag op het gebied van postpaid. Oorzaken zijn onder meer de consolidaties in de afgelopen jaren (VodafoneZiggo en begin dit jaar T-Mobile – Tele2) en een nieuwe strategie van KPN om waarde boven volume te stellen.

Dit blijkt uit het meest recente Dutch Mobile Operators-rapport van Telecompaper. KPN was lange tijd marktleider op mobiel gebied in Nederland, zowel voor wat betreft aantallen klanten als omzet. De fusie van mobiele rivaal Vodafone met vaste operator Ziggo in 2017 en de overname van Tele2 door Ziggo (begin dit jaar afgerond) zorgen echter voor een toenemende concurrentie van sterke tegenspelers.

T-Mobile bezig met inhaalslag

KPN’s aandeel in simkaarten op de Nederlandse markt is in het tweede kwartaal van 2019 gedaald naar 44 procent, 2,7 procentpunten minder dan in dezelfde periode van 2018. Op de lucratieve postpaid-markt is de voorsprong van KPN op nummer 3 T-Mobile/Tele2 echter geslonken tot 0,1 procent en staat nu op 36,8 procent.

Op de totale retailmarkt, inclusief wholesale-simkaarten (zoals voor virtuele operators zonder eigen mobiel netwerk), lijkt het einde van het marktleiderschap voor KPN ook in zicht. In het afgelopen jaar daalde het marktaandeel van de incumbent met 1,8 procentpunten naar 21,3 procent in het tweede kwartaal van dit jaar. Vodafone groeide in dezelfde periode met 0,3 procentpunten naar exact hetzelfde marktaandeel.