WIJ ZIJN ALTIJD DICHTBIJ


Vast

Vaste telefonie is het meest gebruikte contactmiddel  voor ondernemers

Ondanks nieuwe communicatiemiddelen blijft bellen populair
Het belgedrag van ondernemers verandert. Ondernemers maken steeds meer gebruik van nieuwe  communicatievormen maar de vaste telefoon is nog altijd van grote waarde voor veruit de meeste ondernemers.
 Company Connect Traditionele PBX
De PBX-markt                                                                                                                                                                       

Waar in de afgelopen twintig tot dertig jaar, vrijwel ieder bedrijf in Nederland een eigen (premised) telefooncentrale had van partijen als Alcatel-Lucent en NEC-Philips, zien we met name in de onderband tot en met 25 medewerkers een omslag naar cloudgebaseerde telefonie-oplossingen. In de bovenband (vanaf 50 medewerkers of meer), heeft het merendeel van de bedrijven nog steeds een eigen systeem, al dan niet gehost op een externe locatie.  De top5 spelers op dit segment zijn Avaya, Mitel, Siemens, Cisco en KPN (Avaya, Nec-Philips, Alcatel Lucent). Naast de  vendoren van communicatieoplossingen voor vaste telefonie gebruikt een aanzienlijk  deel van de  markt een systeem van KPN. Het betreft dan systemen van partners die via KPN werden geleverd. Dit kunnen systemen zijn van Alcatel-Lucent, NEC-Philips, MDS en Avaya. Het aandeel voor KPN is dus in essentie toe te kennen aan deze fabrikanten.

In de onderband zijn Alcatel Lucent en NEC-Philips, met name door de distributie via KPN, van oudsher erg sterk vertegenwoordigd. Avaya en Cisco zijn in de marktleiders in de bovenband in het segment multinationals; locaties van Global Fortune 500, Forbes 2000 of bedrijven met 2500 of meer werknemers in Nederland.  Mitel kent een bovengemiddelde aanwezigheid in het publiek domein. Zowel overheidsinstanties (vooral gemeenten) als instellingen uit de zorg gebruiken vaak een oplossing van Mitel. Oplossingen van Siemens komen bovengemiddeld voor bij locaties in het segment medium sized businesses, waarin locaties vallen van bedrijven die vijftig tot 250 medewerkers in Nederland hebben.

 

Calculator and colorful chart. Icon 3D. Business concept. Isolated on white.

 

 

 

 

 

 

 

Verruiling van  economisch eigendom

Veel van de kantoor (premised) systemen in de onderband, kennen een relatief lange levenscyclus. De gemiddelde leeftijd van de huidige  installaties bedraagt ongeveer acht jaar tot twaalf jaar en zijn economisch eigendom van de eindgebruikers  Veel van deze  systemen worden onder druk van de cloud-ontwikkelingen, gemigreerd naar cloud- oftewel hosted telefonie.  Primaire reden lijkt de besparing op telefonie-infrastructuur en gesprekskosten te zijn.  De eenvoud van de proposities in deze markt helpt daarbij. Veel bedrijven vergeten echter, dat het weliswaar interessant lijkt om één vast bedrag per maand te betalen voor alle diensten ineen maar dat de afhankelijkheid van providers daarmee evenredig wordt verhoogd.  Daarnaast vallen met het verdwijnen van het economisch eigendom en het vaste maandelijkse component. vaak uiteindelijk de exploitatiekosten per gebruiker tegen.

Company Connect Cloud PBX

 

 

 

 

 

 

 

Cloud of Premised? 

Bedrijven in de bovenband houden vaak aan hun bestaande PBX-apparatuur vast en kijken naar toepassingen voor Unified Communications (UC) om deze uit te breiden. Daarnaast kijken zij, als hun PBX-apparatuur bijvoorbeeld aan vervanging toe is, ook vaak naar cloudtoepassingen voor vaste telefonie. Dit heeft verschillende oorzaken:

  1. De leveranciers van deze PBX-en zijn onvoldoende in staat om de toegevoegde waarde van upgrades en uitbreidingen aan bestaande gebruikers uit te leggen
  2. De leveranciers zijn in toenemende mate terughoudend voor het onderhoud, beheer en uitbreiding van bestaande systemen omdat zij hierdoor worden gedwongen tot het langer vasthouden van kennis.  Met name de klanten die hun systeem bij KPN hebben aangeschaft, worden veelal gedwongen hun complete systeem in te ruilen voor een cloud-gebaseerde oplossing, vanwege de terughoudendheid om deze systemen nog langer te service. Van gefaseerde migratie is eigenlijk nauwelijks sprake.

 

Door toenemende behoefte aan toepassingen die de productiviteit van medewerkers verhogen en de toegenomen flexibele werkomstandigheden van werknemers  te kunnen voorzien, groeien de geïntegreerde Data/spraak- c.q. Unified Communications toepassingen.

Omdat de mogelijkheden zeer divers zijn biedt Company Connect voor iedere organisatie, van MKB tot overheid, van eenmanszaak tot bedrijf met meerdere vestigingen,  met één van onze communicatieplatformen de juiste oplossing. Samen bekijken we welke oplossing het beste bij u past. Een van onze adviseurs kan altijd vrijblijvend bij u langskomen om uw telecommunicatievraagstukken te inventariseren. U ontvangt dan van ons een advies op maat.